Moet toch mijn hoofd leeggooien

Heb met een vrouwtje gesproken die haar zoon zelfmoord heeft gepleegd zo,n 6 weken geleden die vrouw is helemaal stuk. Het waarom is daarbij niet zomaar een vraag in haar hoofd ,meer dat het haar schuld is dat zij niet naar hem toe is gegaan toen zij dat telefoontje kreeg met ; Mam is voel me zo eenzaam

Kut … maar een jongen van 33 jaar kan je niet zomaar gelijk 60 kilo meter voor rijden omdat die zegt ; ik voel me eenzaam ..

Hij voelde zich al jaren eenzaam ,elke dag weer !

Hij was al jaren suïcidaal de angst dat ze hem zouden vinden was elke dag groot leven met angst,zo’n 6 jaar terug was zijn poging mislukt . Dat grijpt erin zeg bij moeder ( vader ook natuurlijk ) maar moeders begrijp ik nu eenmaal beter dan mannen. sorry hoor snap van een vent helemaal niks ( dat terzijde )

Dat vrouwtje geeft zichzelf steeds de schuld… moet je niet doen wijfie… het heeft geen enkele zin om in een schuld te kruipen .

Dat kind wilde uit het leven stappen maar elke keer verhield zij hem ervan omdat te doen,omdat moeder hem smeekte aub ga nooit van mij weg..doe het niet ..  Dat begrijp ik maar al te goed ,maar een kind van 33 jaar is een vent … hij bleek ook erg toegefelijk te zijn  zichzelf altijd heeft weggecijferd voor anderen dat houd een keer op!

Dus koos hij ‘eindelijk’ voor zichzelf … weg van deze aardkloot… hij heeft bewust gekozen om weg te gaan … en op zijn manier eruit te stappen. Een moeder voelt het aan als er iets met haar kind is… ( ook ik wist het door mijn gevoel dat er iets stond te gebeuren ) raar maar waar,je blijft altijd geestelijk verbonden met je kinderen hoe ver ze ook wonen of je ze dagelijks ziet of niet ,in mijn geval jaren niet ,maar mijn gevoel was er niet minder om als toen die klein was.. ik voelde het aankomen … kon het alleen niet verklaren …

zo ook zijn moedertje.. ze belde hem op en kreeg geen gehoor … na zijn belletje dat hij zo eenzaam was… dat sprak hij in haar antwoordapparaat  .. Mama ik voel me zo eenzaam  …………… en ma bellen geen gehoor toen wist ze het gelijk …zovele kilometers van hem vandaag… ‘gek eigenlijk’ ze belde gelijk de politie in zijn woonplaats dat hij zichzelf iets heeft aangedaan…. omdat hij zijn mobiel niet opnam.. tis wat hé … haar grote angst kwam uit… de politie is gaan zoeken en vond hem in het bos…hangend …. hij heeft zich opgehangen…. 2 uur later kwamen ze bij haar aan de deur… de politie….toen zakte zij inelkaar … haar grote angst was bewaarheid… vreselijk je moet er niet aandenken dat jouw kind zich verhangt …

Maar wat de politie zei : mevrouw hij heeft bewust deze keus gemaakt ,is met de strop in zijn zak gaan lopen zoeken voor het juiste plekje aan de boom… heel bewust en geen paniek zelfdoding is het geweest mevrouw.

Jezus zeg,kan het ook anders ? Zal wel om de ouders geen dingen in het hoofd te halen of zo iets.

Maar toch komt het bij die mensen zo over dat hun zoon in een wanhoopsdaad dat heeft gedaan .. wat moest die wanhopig zijn geweest …zo denken die lieve mensen dat… kom je ook niet vanaf als je zo blijft denken hé.

Maar als ik het zelf bekijk dan zie ik hem lopen met zijn zelfgemaakte strop in zijn hand  ( dat is niet wanhopig toch ) en zoeken naar de juiste boom…

ik vraag mij dan af.. was die blij met zijn keus eindelijk te doen wat die al die jaren heb gewild ?

Nu ken ik vele zelfmoorden die ik heb meegemaakt van vrienden en kennissen … “weet”dat ze niet uit een wanhoopsdaad zich hebben verhangen.

want de toeval ( zo zie ik dat ) is dat ze bijna allemaal zichzelf hebben verhangen.

Ook een vriend die zelfdoding heeft gedaan met Helium was ook een bewuste keus.

Hij heeft dat helemaal inelkaar moeten maken , was al weken aan het voorbereiden op zijn naderende dood. Vergeet ik ook nooit. Zijn belletje aan mij vooraf aan zijn dood… ik mocht niet spreken alleen maar luisteren…  dat deed ik …. de tranen liepen over mijn wangen ,maar ik zei niks…. morgens werdt ik gebeld door zijn broer .. die wist er ook vanaf… dat het achter de rug was… hij lag er met een glimlach op zijn toet bij… halleluja …dat was ook wat hoor… maar hij wilde het zo … dus respect voor hem… waarom die dood wilde… hij was eenzaam dat kon niemand wegnemen… tja…… ik weet nog goed dat ik maanden met hem gesproken heb … ongelofelijk alle kanten van zijn leven onder de loep genomen ..begreep hem uiteindelijk wel.. 53 jaar .. zijn keus!

Ook met een vriend van mijn jongste zoon 31 jaar heeft zich van een flatgebouw gegooid dat leek hem de mooiste dood… uren dagen gesproken… eenzaam… kwam er gewoon niet uit… dit was zijn mooiste dag in het leven… uit het leven stappen…hij heeft bewust die flat gekozen … 24 verdiepingen hoog .. ik ga eindelijk vliegen zij die … nou schiet mij maar lek …. snap jij het nog… maar zijn keus !

De zoon van een halfzuster 21 jaar … heeft zijn hele leven al depressies komt er gewoon niet uit,woont nog thuis bij moeder , broers en zussen … maar spreekt al jaren met zijn moeder dat hij niet verder wil leven… al jaren hoor… dan denk je kan je hem er niet uithalen.. psychiaters opnames het heeft niet geholpen. Hij komt op een zaterdagavond thuis en geeft zijn ma een kus…stapt zijn kamertje in  … Moeders voelde plotseling een doodse stilte en zei : ik geloof dat er iemand dood is in huis… kan niet … ze rent naar haar zoon zijn kamertje .. zakt in elkaar ….haar zoon is dood….verhangen aan zijn riem die hij om had de zelfde avond met stappen…

Dus nee ik geloof niet in een opwelling om uit het leven te stappen.

Nog een verhaal van een vriendin van mij 52 jaar … ze belt mij op en zegt… ik heb spul uit Thailand laten opsturen …wat een einde aan mijn leven maakt … het is dodelijk spul wat moeilijk te verkrijgen is hier in ned .. heb het al een paar weken in huis , moest alleen veel dingen nog afhandelen en die zijn klaar … morgen ben ik er niet meer ..Hu ? Jeetje weet je het wel zeker… nou ik ben er al jaren mee bezig en vond via internet waar ik het kon bestellen… vandaag zeg ik iedereen gedag ,heb mooie bloemen voor mezelf gekocht allemaal rozen een fles lekkere whisky die neem ik gelijk erna in,kan ik nagenieten van de heerlijke warmte in mijn buik… Dag lieverd .en hing op …hu…kreeg de volgende dag een belletje van haar zuster… ze was er niet meer …en lag er zo vredig bij …hu….

mot je niet doen ?

Zeg dan maar eens het was een wanhoopsdaad .. echt niet !

Natuurlijk zullen vele het wel uit wanhoop doen ( denk ik ) maar om een keus te maken uit het leven te stappen is een voorbereiding aan vooraf gegaan ….

Mijn buurman naast me , je gelooft het gewoon niet 2 kleine kindjes een tweeling .. van 4 jaar . moeten naar schooltje , rennen de deur uit en zien hun vader hangen aan de flat voor hun deur ??? Nou dan vergaat je wereld als je dat ziet hangen… hij was 34 jaar … zijn vrouw wist dat die al lang bezig was om uit het leven te stappen,kon hem ook met 2 kleine kindjes niet tegenhouden … weet nog wat ze tegen mij zei : eergisteren heeft hij nog gezegd.. een deze dagen ben ik er niet meer,treur niet om mij … ik heb het zo gewild … ben klaar met leven…

leuke vent ook nog… knappert wel … zijn vrouw was er koeltjes onder ..ze zei: ik wilde het gewoon niet weten,maar waarom nu voor onze deur ? Tja .. daar kom je nooit achter hé .. De kinderen zijn volwassen geworden en worstelen nog met zijn beslissing.

Een vriendin haar zoon van 28 hangt zich een week later haar schoondochter … ze vind een brief met de woorden ; ma we wilde altijd al samen gaan !

huil niet om ons wij zijn nu echt gelukkig samen!

nou ik heb er nog wel een paar die ik zal opschrijven … voor nu stil in mijn hoofd !!!

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

